Wat is webdesign

Webdesign verwijst naar het ontwerp van websites die op het internet worden getoond. Het verwijst meestal naar de ervaringsaspecten van de ontwikkeling van websites in plaats van naar de ontwikkeling van software. Vroeger was webdesign gericht op het ontwerpen van websites voor desktop-browsers; sinds medio 2010 is design voor mobiele en tablet-browsers echter steeds belangrijker geworden.

Een webdesigner werkt aan het uiterlijk, de lay-out en, in sommige gevallen, de inhoud van een website. Het uiterlijk heeft bijvoorbeeld betrekking op de kleuren, het lettertype en de gebruikte afbeeldingen. Lay-out verwijst naar de manier waarop informatie wordt gestructureerd en gecategoriseerd. Een goed webdesign is gebruiksvriendelijk, esthetisch aantrekkelijk en past bij de gebruikersgroep en het merk van de website. Veel webpagina’s zijn ontworpen met een focus op eenvoud, zodat er geen vreemde informatie en functionaliteit verschijnt die de gebruiker zou kunnen afleiden of verwarren. Aangezien de hoeksteen van de output van een webdesigner een site is die het vertrouwen van de doelgroep wint en bevordert, is het verwijderen van zoveel mogelijk potentiële punten van frustratie bij de gebruiker een kritische overweging.

Twee van de meest voorkomende methoden voor het ontwerpen van websites die zowel op desktop als mobiel goed werken, zijn responsive en adaptieve ontwerpen. Bij responsief ontwerp beweegt de inhoud dynamisch afhankelijk van de grootte van het scherm; bij adaptief ontwerp is de inhoud van de website vastgezet in een lay-out die overeenkomt met de gebruikelijke schermafmetingen. Het behoud van een zo consistent mogelijke lay-out tussen de apparaten is cruciaal voor het behoud van het vertrouwen en de betrokkenheid van de gebruiker. Aangezien een responsief ontwerp in dit opzicht problemen kan opleveren, moeten ontwerpers voorzichtig zijn met het opgeven van de controle over hoe hun werk eruit zal zien. Als ze ook verantwoordelijk zijn voor de inhoud, terwijl ze misschien hun vaardigheden moeten uitbreiden, zullen ze het voordeel hebben dat ze volledige controle hebben over het eindproduct. De kostprijs van een website hangt af van het werk en functies die de site moet bevatten.

Hoe verander je je carrière van webdesign naar UX-ontwerp?
Carrières veranderen is niet zo moeilijk als vaak wordt beweerd, vooral niet als je de juiste middelen hebt om de verandering te bewerkstelligen. Voor veel webdesigners is dit het perfecte moment om de overstap te maken naar UX-ontwerp. Om te beginnen is er de monetaire impuls die de verandering in de carrière met zich meebrengt. Volgens PayScale verdienen webdesigners in de VS gemiddeld $46.000 per jaar(1), terwijl UX-ontwerpers aan de andere kant een aanzienlijke $74.000(2) verdienen. Ten tweede, de werkgelegenheidskansen voor UX-ontwerpers zijn booming: CNN meldt dat er alleen al in de VS de komende 10 jaar in totaal 3.426.000 UX-ontwerpbanen zullen worden gecreëerd(3). Bovendien is UX-ontwerp een zinvolle baan, niet alleen omdat je van binnenuit aan een product gaat werken, maar ook omdat – zoals DMI heeft laten zien – UX-ontwerp een aanzienlijke impact heeft op bedrijven, waarbij UX-ontwerpgedreven bedrijven 228% beter presteren dan de S&P-index(4). Dus, waar vindt u de juiste middelen om u te helpen uw carrière te veranderen? Waarom, u leest er nu één.

Wat is User Experience en User Experience Design?
Laten we beginnen met een korte introductie van wat we bedoelen met “User Experience”. Producten hebben gebruikers, en de user experience (UX) is gewoon de ervaring die een gebruiker heeft met het gebruik van dat specifieke product. Tot nu toe, zo goed?

UX-ontwerp is de kunst om producten zo te ontwerpen dat ze een optimale gebruikerservaring bieden. Als deze beschrijving breed klinkt, komt dat omdat de aard van UX-ontwerp vrij breed is. Het bouwen van optimale UX omvat een begrip van psychologie, interactieontwerp, gebruikersonderzoek en vele andere disciplines, maar daarnaast is het een iteratief probleemoplossend proces (maar daarover later meer).

In grote lijnen kan de gebruikerservaring worden onderverdeeld in 3 componenten: het uiterlijk, het gevoel en de bruikbaarheid.

De look van een product gaat over het gebruik van visuals om een gevoel van harmonie te creëren met de waarden van de gebruiker, en dat schept geloofwaardigheid en vertrouwen bij de gebruiker. Het gaat om het creëren van een product dat er niet alleen mooi uitziet, maar er ook nog eens goed uitziet.

Het gaat er dus om de beleving van het gebruik van een product zo aangenaam en plezierig mogelijk te maken. Het wordt opgebouwd door de interacties tussen de gebruiker en het product, en de reacties die ze hebben bij (en na) het gebruik van het product.

Ten slotte ligt de gebruiksvriendelijkheid ten grondslag aan de gebruikerservaring. Als een product niet bruikbaar is, kan geen enkele hoeveelheid goed uiterlijk het product redden, en het enige gevoel dat gebruikers zullen hebben is boosheid en frustratie. Idealiter zouden producten moeten worden aangepast aan de behoeften van de gebruiker en functionaliteit moeten leveren op een voorspelbare manier.

Als je nog steeds niet zeker weet of UX design je aanspreekt, dan hebben we een aantal artikelen die je helpen om een aantal belangrijke onderdelen van UX als carrière te introduceren:

Een inleiding tot de bruikbaarheid

Bruikbaarheid vs. Wenselijkheid

Wat is Interaction Design?

Wat hebben Webdesign en UX-ontwerp gemeen?
De functietitel “Web Designer” heeft veel definities, en inderdaad, wat een webdesigner doet is grotendeels afhankelijk van wat de klant of het project nodig heeft. Sommige webdesigners maken simpelweg visuele ontwerpen en/of high fidelity interactieve prototypes van de website, en laten de codering van de website over aan front-end en back-end ontwikkelaars. Het merendeel van de webdesigners is echter wel betrokken bij zowel het ontwerp als de (front-end) ontwikkeling van de website. Sommige webdesigners doen zelfs regelmatig gebruikersonderzoek en testen als onderdeel van hun werk (en als je er een bent, ben je al bijna klaar voor een baan in UX-ontwerp).

Maar wat je baan als webdesigner ook inhoudt, hier zijn enkele aspecten van webdesign die ook in UX-ontwerp te vinden zijn. Een professionele webshop laten maken? Ook hiervoor kan je beroep doen op een webdesigner.

Webdesigners proberen problemen op te lossen voor hun klanten; UX-ontwerpers proberen problemen op te lossen voor hun gebruikers. Webdesigners werken met een probleemoplossend proces: eerst zoeken ze de problemen van hun klanten uit, vervolgens ontwerpen ze een weboplossing voor hen, en vervolgens gaan ze over tot het ontwikkelen en testen van de website voordat ze deze vrijgeven. En nadat een website is gelanceerd, worden webdesigners vaak betrokken bij het verder testen van de site, het verzamelen van feedback van gebruikers en het herhalen van het ontwerp.

Dit iteratieve probleemoplossingsproces is vergelijkbaar met het UX-ontwerpproces (zie onderstaande afbeelding). UX-ontwerpers beginnen met gebruikersonderzoek; het is essentieel om de potentiële gebruikers van een product te leren kennen en uit te vinden wat hun problemen zijn, hoe ze op te lossen en hoe gebruikers die oplossing willen en/of nodig hebben. Gebruikersonderzoek wordt vaak gedaan via gebruikersinterviews, observaties, demografische studies, het opstellen van gebruikersverhalen en persona’s, etc. Daarna zouden UX-ontwerpers een ontwerpoplossing creëren die de belangrijkste behoeften van de gebruiker oplost, en vaak het prototype terugbrengen naar de gebruikers om de validiteit of bruikbaarheid ervan te testen. Nadat het product is gelanceerd, verzamelen UX-ontwerpers meer gebruikersfeedback, wat leidt tot een nieuwe ronde van gebruikersonderzoek, waardoor het proces weer op gang komt.

Als u al eerder gebruikersonderzoek heeft gedaan als onderdeel van uw webdesigner opdracht, zult u het een groot voordeel vinden bij het maken van de overstap naar UX-ontwerp. Zo niet, dan heb je veel mogelijkheden om de beste manieren te leren om gebruikersonderzoek uit te voeren (lees verder voor meer informatie).

Emotioneel ontwerp
Bij het ontwerpen van websites maken webdesigners vaak gebruik van typografie, kleur en lay-out om de emoties van de gebruikers vorm te geven. Een gevoel van geloofwaardigheid kan bijvoorbeeld ontstaan door het gebruik van donkerdere kleuren en lettertypen; ook kan een gevoel van plezier worden gecreëerd met behulp van kleurrijke beelden en speelse typografie. Webdesigners zijn vertrouwd met emotioneel design; dat wil zeggen dat ze ontwerpen maken die emoties opwekken bij de gebruikers. UX-ontwerpers houden zich ook bezig met emotioneel ontwerp, maar dan op een grotere schaal: ze houden zich bezig met het opwekken van emoties bij gebruikers gedurende hun hele gebruikservaring van een product.

Om dat te doen werken UX-ontwerpers niet alleen met typografie en kleur, maar ook met psychologie, motion design, content curation en informatiearchitectuur. Webdesigners die de verandering maken, zouden van nature begrijpen wat emotioneel ontwerp in UX inhoudt; ze moeten gewoon nieuwe kennis op andere gebieden oppikken om hun vermogen om dit in een groter geheel te doen te vergroten.

Multi-disciplinair
Webdesign is een multidisciplinaire job, waarbij je niet alleen kennis van design (typografie, kleurentheorie) nodig hebt, maar ook vaardigheden in het ontwikkelen van een website (HTML, CSS, JavaScript). Sommige webdesigners houden zich ook bezig met interactieontwerp wanneer ze coderen voor animaties en interacties met behulp van CSS en/of JavaScript. UX-ontwerp is ook een multidisciplinair vakgebied, maar in die zin misschien wel supergeladen. UX-ontwerpers moeten gebruik maken van kennis op het gebied van psychologie, gebruikersonderzoek, visueel ontwerp en zelfs het bedrijfsleven om de beste UX voor hun producten te creëren.

De verschillen tussen Webdesign en UX-ontwerp
Gebruikersgericht versus technologiegericht
Een groot deel van je werk als webdesigner wordt besteed aan het inhalen van de laatste ontwikkelingen in HTML, CSS en andere coderingstalen – die allemaal in een duizelingwekkend tempo veranderen en verbeteren. Welke browsers ondersteunen welke versies van CSS? Zouden CSS-animaties werken in Safari op een Mac? Laat me niet eens beginnen op Internet Explorer! Dit zijn misschien een paar vragen (en frustraties) die je als webdesigner voortdurend bezighoudt, maar UX-ontwerp houdt zich niet bezig met technologie. In plaats daarvan is de focus gericht op de gebruikers – technologie is slechts een middel voor gebruikers om te krijgen wat ze nodig hebben. Alleen door zich te richten op de gebruikers kunnen UX-ontwerpers oplossingen creëren die tegemoetkomen aan de specifieke behoeften die zij hebben, en uiteindelijk zullen de gebruikers bereid zijn om te betalen. UX-ontwerpers doen uitgebreid gebruikersonderzoek om zo veel mogelijk te weten te komen over hun gebruikers, waarvan de meeste webdesigners niet de kans zouden hebben gehad om te presteren.